Forum › Forum › Fritt fram om gluten › Varför glutenfritt?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 månader, 4 veckor sedan av
Locke.
-
FörfattareInlägg
-
2025-11-22 kl. 14:11 #216
Locke
DeltagareHej! Hur hittade ni hit? Är det ni själva som äter glutenfritt eller någon nära er? Och är det för att ni har celiaki eller eget val?
2025-11-22 kl. 22:03 #217Glutenfria Tillsammans
KeymasterVa bra frågor, detta blir ett bra sätt att lära känna varandra, då kan jag vara först med att svara här😃
Jag personligen hade väldigt mycket problem med magen och hade haft i många år, efter många många läkarbesök och undersökningar (i princip allt förutom gastroskopi) så testade jag själv att utesluta gluten ur kosten, och kort därefter upphörde alla problem jag haft med magen, och enda gången problemen uppstått igen är när jag råkat få i mig gluten. Så därför har jag valt att fortsätta att utesluta gluten ur min kost 😊
När jag började med att utesluta gluten insåg jag hur mycket det var att hålla koll på, och jag satt ofta och försökte leta information till höger och vänster, lite här och lite där. Jag gick även med i många grupper på Facebook som handlade om att undvika gluten, men jag tyckte det ganska ofta blev så tråkig och mästrande ton i grupperna där. För ett tag sedan fick jag idén om att starta denna sidan som är tänkt att fungera lite som ett ”levande uppslagsverk”, där ”allt om gluten” kommer finnas organiserat och prydligt bara att klicka sig runt och läsa på, och som kommer uppdateras kontinuerligt 😊
Mitt mål är att detta kommer bli sidan som folk kommer tipsa sina nära och kära om, och när dom gör det så vet dom att personerna kommer bli väl omhändertagna här inne, oavsett vad dom kan tänkas ha för funderingar 🥰
Jag har även startat en Facebook-grupp som komplement till hemsidan, där man exempelvis kan skicka in bilder på innehållsförteckningen när man står i affären, be om snabba råd medan man står och bakar eller liknande, så där kommer vara lite mer snabbrörligt och hemsidan här kommer vara lite långsammare men mer gediget 🥰
Både här på hemsidan och i Facebook-gruppen råder absolut nolltolerans mot allt otrevligt eller konfliktsökande bemötande, här hjälps vi åt och tar hand om varandra som en enda stor familj 💕
Oj vad långt det blev nu, men jag tror jag fick med det mesta, jag lägger länken till Facebook-gruppen här också, ni får jättegärna gå med där också🥰
https://www.facebook.com/groups/898734166048949/
//Glutenfria Tillsammans
2025-12-07 kl. 14:17 #312Locke
DeltagareLång resa för dig tills du hittade vad det var som var fel. Jag upplever att idag finns det en större kunskap om glutenintolerans, att de flesta faktiskt får hjälp på ett smidigare och snabbare sätt. Som tur är!
Själv har jag alltid haft flera med glutenintolerans i min närhet. Men när läkaren föreslog att min 3 åriga dotter skulle testas pågrundav dåliga järndepåer så tänkte jag att hon har ju inte celiaki. Men två blodprover senare visade att jo, det var celiaki hon hade.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.